Jan 29, 2009

termenung, merenung, direnung..renungan..

By julie"anne at 2:29 PM
im just quoting this from this

KISAH LIMA PERKARA ANEH

Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqh yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahwa antara Nabi-nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara.

Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat,

pertama; apa yang negkau lihat (hadapi) maka makanlah,

kedua; engkau sembunyikan,

ketiga; engkau terimalah,

keempat; jangan engkau putuskan harapan,

yang kelima; larilah engkau daripadanya."

Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi itu kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan pertama aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan."

Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi itu pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur ‘Alhamdulillah’.

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut. Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disadari oleh Nabi itu yang mangkuk emas itu terkeluar semula dari tempat ia ditanam.

Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku."Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya. Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata, "Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku dari rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengambil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan kepada helang itu. Setelah mendapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan dari dalam bajunya.

Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalannya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya. Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya. Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S.W.T. bahwa, "Yang pertama engkau makan itu ialah marah. Pada mulanya nampak besar seperti bukittetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.

Kedua; semua amal kebaikan (budi), walaupun disembunyikan, maka ia
tetap akan nampak jua.

Ketiga; jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya.

Keempat; jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat.

Kelima; bau yang busuk itu ialah ghibah(menceritakan hal seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah."

Saudara-saudaraku,
kelima-lima kisah ini hendaklah kita semaikan dalam diri kita, sebab kelima-lima perkara ini sentiasa saja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Perkara yang tidak dapat kita elakkan setiap hari ialah mengata hal orang, memang menjadi tabiat seseorang itu suka mengata hal orang lain. Haruslah kita ingat bahwa kata-mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidak pernah dikerjakannya. Lalu dia bertanya, "Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia dulu."

Maka berkata Allah S.W.T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu." Dengan ini haruslah kita sedar bahwa walaupun apa yang kita kata itu memang benar, tetapi kata-mengata itu akan merugikan diri kita sendiri. Oleh kerana itu, hendaklah kita jangan mengata hal orang walaupun ia benar.


komen:
  1. ya Allah...selama ini aku sllu xdpt thn mrh aku..aku xpernah rs kemanisan sabar itu..
  2. semoga kebaikan yg aku kerjakan mendapat balasan drpd Allah..
  3. amanah..biar ape pn..aku cb pegang amanah org..kecuali maggi lynn kat ostel dlu..aku xthn...nnt aku gnt blk la lynn..haha..
  4. org jerman kat sni akan berusaha sungguh2 utk tlg org..kalo de org mntk tlg mst dia tlg..n aku gmbr ade classmate yg helpful..
  5. aku pernah tny kenapa perlu seseorg sebarkan hal aku? seseorang itu berkata, dia cuba menerangkan hal sebenar spy org lain xmengumpat..pada ms yg sama seseorang itu sedang mengumpat la kan..so salah ke kalo aku ckp JGN DENGAR instead of "menerangkan hal sebenar" which i didnt really think very necessary..so, seseorang itu dengan yakin dia terus "menerangkan hal sebenar" tersebut dan kemudian membiarkan org lain terus menyebarkan hal tersebut..sebab itu kita dilarang menceritakan hal org lain meskipun perkara itu benar belaka..sedangkan tuan punya badan tdak suka perkara itu disebarkan..aku juga perlu berubah..
aku harap semua berakhir dengan baik..entry ini utk renungan bersama..mengingatkan aku dan semua, bahawa manusia xd yg sempurna..xperlu menceritakan keburukan orang lain, sedangkan diri sendiri masih terumbang ambing.

sabar, berbuat baik, amanah, jangan menghampakan orang lain dan elakkan mengumpat..

Jan 27, 2009

ingenieurenglisch checked, konstruktion checked

By julie"anne at 4:10 AM
as im typing this entry, im feeling happy, relieved and thankful..nervous as well..

everytime i receive the notification mail, my blood rush..heart beats rapidly..sometimes i can't even breath..nervous breakdown..

2 down..more to go..and i've passed both papers..a good sign :)

semoga sem ini menjadi sem yg bersejarah..ahaha..sengal..

all day long i've been reading werkstofftechnik..tomorrow i've meko..

sambil tu sempat layan kabhi khushi kabhi gham..

kisah anak derhaka yg kawin tanpa restu..

sdh..touched..i miss my parents so much..

hurmm..nk xm ni biasalah kan..emotionally disturbed..

call adik juan..soh pos maggi..

juan: "ko xd mkanan ke kat sn?"

di selangi dengan gelak keji..

ahhh..persetankan itu semua..hik3..

im craving for maggi mesia..

mode: ketagih..sruuttt..sruutt..

Jan 26, 2009

yu soh update..

By julie"anne at 2:10 AM
it's been a while since my last update..oh, my last update doesnt count..it wasnt me..that was perbuatan khianat yu..i wasn't sad at that very moment..huhu..

i was sick..di serang virus2 cinta dr yu. ye jangkit dr dia..

i made mama n papa worry..

ye..sepanjang masa merengek..nak papa..nak papa..no matter where we are..parents matter the most..

okok.jom browse the pictures:
these are my homemade sushis..i know..huduh..but tasty

ape ini?
roti canai..

kenape?

kemaruk..

theres time when we feel like eating something, that we would even kill to have it..ape ayat ni?ahaha

tp mmg sgt.. kemaruk..

papa: "buat la sm kawan2(roti canai)..kat sana xd kedai mamak ke?"

erk..kdai turki bnyak..tp mamak xd..kalo ade pn mungkin xhalal.

mama: "bnyakkan la zikir..jangan asyik study jek..bc alQuran jgn lp.."

ok..jgn asyik study jek, smpi lp bc alQuran..xtau la nk gelak ke nk sdh dgr ayt cmni dilontarkan oleh mama..i wasnt really studying that hard, until i got sick..i did not live up to my mama's expectation..

mama is expecting me doing my best here..

im trying!!

Jan 16, 2009

By julie"anne at 11:29 PM
saya sedih :-((

Jan 12, 2009

natang comel~~

By julie"anne at 4:51 AM


sgt cute!!

akan update lagi dan menceritakan tentang perihal sushi pd ms akan datang!

bz xm katenye :)~

Jan 6, 2009

priceless

By julie"anne at 5:41 AM

Jan 4, 2009

report: christmas holiday

By julie"anne at 4:09 AM
ya..i know i'm late to wish everybody happy nu year..semoga tahun baru akn memberi bnyak perubahan positif kpd kte seme..

rs cam sekejap jek cuti kali ni..xsempat nk study pn..haha..

dimulai dengan percutian ke berlin..sangat seronok!walaupun pd awalnya rs cam tertipu ngan pacik Mitfahrgelegenheit pd petang itu, kami enjoy!

pacik tersebut made us waiting for him in the coldness of about negative something on christmas eve but to no avail. beliau datang dengan van pasar malam yg kelihatan sangat sendat, masih mau menyelitkan sorg lagi penumpang..what the...

oleh itu kami telah mengambil satu keputusan yg amat drastik..ape lagik..sewa kete slalu!


Opel Corsa, the most affordable car at that time :)

drastik bukan!

keadaan di berlin dan nürnberg SANGAT berbeza, okeh.. sorga donia!maybe it's the best way i could ever describe it, since we were fom boring nürnberg..sekali sampai tempat yg sangat meriah itu, wah!!sangat gembira..


we visited berlin wall and many other historical and modern places..there were many graffiti..some were so artistic, but some were just eye-sores..

senang kata berlin tidak serupa sama sekali dengan nürnberg walaupun kedua-duanya masih dalam jerman.

oh ya..there were a lot of dunkin' donuts franchise


frankly i was a bit disappointed..didn't really sure why..maybe the donuts are not as soft as ones in malaysia..since europeans have more saliva..so dorang pnya roti sedikit keras kut..(yakitate)

whatever..

we went into trouble looking for the one and only malaysia restaurant in berlin until we found out the restaurant was closed already..that means, now there is no more malaysia restaurant there..haish..

sebab lapar sangat , we stopped by at a sushi restaurant..


without realising unagi is made of eel..it was first time i tasted it..it was nice..seriously..but next time..err..im not quite sure if there will be next time..well, maybe i will eat if i don't know it's eel..so, don't tell me before eating, and don't tell me right after eating..


me, going back to my enchanted world..

oh yer, we stumbled upon a china restaurant serving noodles in box..

after being assured by the manager that they serve halal noodle with chicken, we ate there..and ordered YASMIN TEE some more..

on 28th dec we went back to boring nürnberg..this time around we took another Mitfahr with a nice guy..we had to wait for him at Wannsee..before that harus sediakan noodle in the box..


bes!highly recommended to all who haven't visited Berlin!

maka pulanglah kami ke nürnberg yg hambar..pabila kami keluar membeli ayam pada keesokan harinya, kami terasa janggal..kenapa xd org ni?kedai tutup ke?haha

okok..enuff of berlin..if interested, blh la layan more pictures here..





di sini adalah video yg di ambil dr tgkp umah..sangat meriah mereka main mercun..tp video ini tdak menampakkan kemeriahan lgsg..hanya kegelapan dan sedikit pancaran bunga api yg kelihatan..malam la maklumnya..

oh, semalam shopping bagai nak gila..














handbag Fossil ini harga asalnya ialah 189€..tp semalam cuma 79,95€ SAHAJA..at first i thought it was still expensive..but after giving a second thought plus ade hasutan nakal dr yu, terus je beli..hoho..kelihatannye seperti kain perca yang di tampal2..atau kulit perca sbgai kata ganti yg lebih tepat, tapi harga mahal mak datuk..mle2 dlu tgh2 tahun dia display as new arrival..mnat sgt, xtau nape..pastu g wertheim tgk harga ada kurang sket..skli skrg harga kurang bnyak..harus..

tried a leather jacket..sangat murah..harga asal 149€, after sale jd 79€, wird noch 50% reduziert..sape xnak beli!dah la cutting sgt cantik..ala2 jennifer aniston dalam siri F.R.I.E.N.D.S lagik..tp malang sangat.."Sie sind ZU dünn" harus highlight kat zu tu kan..sgt ironik, di kala merasa diri getting fatter and chubbier, akibat tabiat buruk tidur terus lepas makan, people still say i'm getting thinner and slimmer..damn it!

hari ni xmsk bnyak..hny spaghetti..bila di tulis hanya, bermaksud sesuatu yg biasa dan tidak special, okeh..i remembered when i told a friend i ate spaghetti jerr..then he bragged that he knew different types of spaghetti from his part time job..and told me like, xyah la nk berlagak, dok luar negara makan spaghetti..ooo hey..do you know how i really wish something from malaysia..sbb tu cari malaysian restaurant..

oh ya! dan nutella buns




oh ya, tahniah kepada adik wada yg mnjd johan idola kecil di tv9
Related Posts with Thumbnails
 

julie"anne Copyright © 2006-2030 julie"anne Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez