Jul 30, 2009

Ditemani lelaki kacak

By julie"anne at 3:06 AM
via ISUHANGAT by Admin on 7/29/09

Hadis yang Menarik

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,

"Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga."

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'
wallahu a'lam : Allah knows best.

Jul 24, 2009

terrible day

By julie"anne at 7:24 PM

but sometime i lose faith and hope.

Jul 18, 2009

FYI

By julie"anne at 11:15 AM


when i'm with him, i keep asking about his exes..feeling inferior if he would still love them..it seems then i'm the one who keeps thinking about them.

i should have done thinking by now.. i will just let love lead the way..

FYI - Forever Yu & aI..

Jul 16, 2009

Sekadar Renungan Bersama..

By julie"anne at 8:11 AM
credit goes to this blogger

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran tau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

TANDA 40 HARI Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun Malaikat Maut ini wujudnya c uma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

TANDA 7 HARI Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

TANDA 3 HARI Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi Kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

TANDA 1 HARI Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

TANDA AKHIR Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. Sesungguhnya mengingati mati itu adalah bijak forward this buletin...may ALLAH SWT bless you.
Saling berpesan2lah sesama kita.....


sebenarnye aku just foward je entry ni ke blog aku..aku bace siap meremang2 blu roma..kalah la gambar buchuk kat fb dia..(ekceli gambar buchuk tu kategori tgk maknyah kat coket remang dia. huhu..sori buc..gurau..okeh..GURAU)..smpai tido pn xlena..dh la nk xm..lagi la xlena kan..

peristiwa rs2 kat dr sndr tu xnah lak aku rs..nmpak sgt aku lalai..huhu..tp penah tgk la kaki arwah adik aku sblm dia meninggal.. kat sekolah agama aku dlu mmg dh belajar hal ni.. so aku cam dh terdetik sesuatu mase tu.. mmg blh agak la kan.. agak tak agak pn, aku still xbersedia ms tu nk kehilangan adik..even sekarang pn masih teringat2 kat dia..he was our darling back then..

aku igt lagi cane aku tolak2 n tekan2 kaki adik aku biar dia tegak..memang ssh..dia pn ske aku wat camtu..lenguh dia kate..ms tu nak nangis pn tahan kan aje..just wished for miracle to happen..but at last he's gone back to the Creator..IInnalillah wa inna lillahi rojiun..

al-Fatihah..


Jul 7, 2009

perempuan

By julie"anne at 2:44 AM

menurut passport aku aku dilahirkan di johor dan berwarganegara malaysia. seorang perempuan.

tapi menurut pacik moneygram ini, akuwarganegara malaysia, dilahirkan pada 13.06.1985, di sebuah tempat bernama PEREMPUAN. ye, aku dilahirkan oleh mak aku, seorang perempuan..tapi mn ade bapak yg melahirkan?

aku rs pacik ni silap pandang kut..bersungguh2 mintak passport aku isi natang ni...las2 salah gak..haha..

ps: yes, i love my brother though that brat spends like crazy..huuuu

sile kelik gambar utk resolusi yg lbh besar..

Jul 4, 2009

Prior Exam Shopping..

By julie"anne at 6:03 AM
i have nothing to confess here. HAHA.

it's the summer sale i guess.

so, dh puas shopping? bile mau study?

okeh2..xde niat untuk mendada-dada atau mengada-ngada..sila fokus kepada baju shaja..hihi
Related Posts with Thumbnails
 

julie"anne Copyright © 2006-2030 julie"anne Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez